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1, boulevard Berbigny, 76200 Dieppe, France

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diep~haven 2018: Terra Firma

diep~haven 2018: Terra Firma takes as its starting point the shifting relationship between the human and the land and its vegetation (the ‘vegetale’), destabilising any assumptions that the earth that we stand on is inanimate or neutral ground.

 

The festival investigates our expanded cross-Channel region of Normandy and East Sussex through the interventions of the human hand on the landscape, focusing on the garden, but also considering agricultural projects and other ‘development’ of natural resources. It explores the tensions that are created between human designs – the imposition of systems, technologies and philosophies onto nature - and the autonomous behaviours and intelligence that reside in the natural and, more specifically, the botanical world. It draws attention to the naivety of our own supposed mastery of nature, whilst focusing on the lessons that can be learnt from a more conciliatory approach – in re-thinking ourselves as the student and developing projects in partnership with our surrounds. 

 

Despite the local focus and site-responsive nature of the festival commissions, there is much to connect the programme with more universal questions about how we live, which consistently arise through this return to the examination of our relationship to the natural environment. 

Key to the thinking behind this edition of the festival and the wider diep~haven project, is an interest in interdisciplinary approaches and a desire to commission and exhibit works that move beyond the purely representational, that are active, performative and urgent in their consideration of our subject: the gestures that we make in the landscape, and an understanding of nature itself as a series of gestures.

diep-haven 2018 : Terra Firma prend comme point de repère la relation mouvante entre l’homme et le paysage, et sa végétation (le “végétal”), réfutant l’hypothèse de neutralité du sol où nous nous trouvons.

 

Le festival explore les régions transmanches, Normandie et East Sussex, à travers les interventions de la main humaine sur le paysage, en se focalisant sur le jardin, mais aussi en considérant les projets d’agriculture et autres développements de nos ressources naturelles. Nous explorons les tensions qui sont créées entre les projets humains - qui imposent à la nature des empreintes et des stratégies économiques - et l’intelligence et les comportements autonomes qui résident dans le monde naturel, et plus spécifiquement, dans le monde botanique.

Nous attirons l’attention sur la naïveté de notre propre maîtrise de la nature, tout en se concentrant sur les leçons qui peuvent être tirées d’ une approche plus conciliante - en nous repensant en tant qu’étudiant et en développant des projets de partenariat avec ceux qui nous entourent.

En plus de l’intérêt local et de la nature in situ des commandes faites par le festival, notre programme tente de poser des questions plus universelles sur la façon dont nous vivons, questions qui surgissent inévitablement quand on se penche sur notre relation au monde naturel. 

Un des fils conducteurs du festival sera l’intérêt pour des approches interdisciplinaires et le désir d’exposer des pièces qui dépassent la pure représentation, qui sont actives, performatives et empreintes d’une urgence: les gestes que nous faisons dans le paysage et une compréhension de la nature elle-même agissant comme une série de gestes.