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 David de Beyter 

Concrete mirrors 

Observatory, 2010

C-type print

160 X 187 cm

Mobil Theater – View I, 2010

C-type print

140 X 176 cm

Radomes III2010

C-type print

80 X 100 cm

 

Concrete Mirrors is inspired by the iconography of the space race of the 60s, a

period marked by the Cold War’s climate of suspicion and paranoia. Taking the

form of a fake photographic documentary, the project assembles pictures of

different kinds and statuses. The photographs of utopian architecture and

scientific sites of the 1960s show images that could pass as lunar Martian landscapes in popular imagination.

These architectures have not been chosen for their formal appeal but rather

because they embody the obsolescence of an idea. Based on documentation of

prospective architecture of the 70s, the sparse use of 3D allows a form

of existence to be given to unrealised projects. Finally, photographic documents of this period, like those found at NASA,

prove to be examples of the imagery of space exploration. An imaginary

territory is built through the documentation of a test zone, where anachronisms accentuate the gap between prospective vision and an obsolete mythology. Building up an archaeology of representation which

blends history with science fiction, this work plunges us into a world of landscape

situated between the dead past and the perfect future.

 

Série Concrete mirrors :

Observatory 2010

Tirage argentique sur châssis affleurant 

160 x 187 cm

 

Mobil Theater – View I 2010

Tirage argentique sur châssis affleurant

140 x 176 cm

 

Radomes III 2010

Tirage argentique sur châssis affleurant 

80 x 100 cm

Concrete Mirrors s’inspire de l’iconographie de la conquête spatiale des années soixante, époque marquée par le climat de

suspicion et de paranoïa lié à la guerre froide. Prenant la forme d’un documentaire

photographique factice, ce projet assemble des images de natures et de statuts différents.

Les photographies d’architectures utopiques et de sites scientifiques des années soixante offrent des paysages qui

peuvent passer, dans l’imaginaire populaire, pour martien ou lunaire.

Ces architectures ne sont pas choisies pour

leur attrait formel mais plutôt parce 

qu’elles incarnent  l’obsolescence d’une pensée. A partir d’une documentation de

l’architecture prospective des années soixante-dix, l’utilisation éparse de

la 3D permet de donner une forme d’existence à des projets non réalisés.

Enfin des documents photographiques de cette période, tels qu’on peut les trouver chez la NASA, s’avèrent exemplaires de

l’imagerie de l’exploration spatiale. Un territoire imaginaire se construit à travers la documentation d’une zone test, où les

anachronismes accentuent le décalage entre vision prospective et mythologie

déchue. Construisant une archéologie de la

représentation où se confondent Histoire et science-fiction, ce travail du paysage nous plonge entre passé révolu et futur

antérieur.

 Bio 

David De Beyter was born in Roubaix in 1985. In 2008 he graduated with a degree in Visual Arts from La Cambre in Brussels. He then joined the Fresnoy National Studio of Contemporary Arts (Tourcoing). His artistic

work is at the crossroads of sculpture and image and is mainly based on research centred on the concept of landscape practice.

 

 

David De Beyter est né à Roubaix en 1985. Diplômé en Arts Visuels en 2008 à La Cambre (Bruxelles), il intègre ensuite Le Fresnoy, Studio national des arts contemporains (Tourcoing) qu’il termine en 2010.

Son travail artistique se situe à la croisée de la sculpture et de l’image,

ancré principalement dans une recherche autour de la notion de pratique du paysage.

 Bio 

Observatory2010, C-type print, 160 X 187 cm